specialiteiten

Gastronomie


Haringe serveert geen echte dorpsspecialiteit in het bord maar er vloeit wel (soms wat te veel)
typisch vocht. Het ORGELBIER wordt alleen in De Levaard geschonken. Het is een stevig biertje van hoge gisting.
Het BLAUWERTJE is een erg lekkere jenever. Hij rijpt in stenen kruikjes en is alleen te koop in het klooster van
Haringe.
En dan is er nog de Hopsakei, een superieure jenever van topkwaliteit. IN geschenkverpakking wordt er ook een heel apart passend glaasje bij geleverd. De jenever is pas gelanceerd, en de pers is er alvast lovend over.
  

Haringe serveert nieuw levenselexir 

Met een heuse babyborrel op de binnenkoer van het Hopmuseum stelde de Haringse Kultuurgemeenschap officieel zijn Hopsakei voor. En als smaak en verpakking echte waardemeters zijn, wordt deze ‘levenselexir’ inderdaad nog een parel in de kroon van de ‘hoofdstad van het goede leven. 
De officiële introductie van een nieuwe jenever vieren met een letterlijke babyborrel. Het kon niet logischer, en de Haringse Kultuurgemeenschap is dan ook behoorlijk trots op zijn ‘nieuwgeborene’. Paul Recour nam het initiatief voor de lancering van de nieuwe jenever, en hij wil er tot ver buiten de dorpsgrenzen mee uitpakken. “We proberen al jaren dorp en regio door middel van cultuur en gastronomie te promoten en dat lukt goed. Zo is de formule van onze orgelconcerten met als opsluit een Orgelbier nog altijd een voltreffer en ons Blauwertje is al jaren een begrip. En met de nieuwe Hopsakei willen we de twee combineren en nog meer naar buiten komen. Het gaat immers om een jenever die met hop van eigen bodem wordt gedistilleerd,” klinkt het. 
De naam staat alvast voor een stuk streeksymboliek. “De hop is ons streekproduct en in onze jenever gaat er per liter maar liefst 60 gram in,  ‘sake’ staat voor jenever maar bij ons is het een ‘kei’ van jenever die terzelfdertijd naar de keikoppen verwijst,” verduidelijkt Paul Recour, die ook beklemtoont dat de Hopsakei een echt natuurproduct is. “De Hopsakei is wordt ambachtelijk gedistilleerd uit vrouwelijke hoppebelle en er worden geen aromaten of kleurstoffen aan toegevoegd.  En met zijn 43 graden is het een stevige, lekkere, ouderwetse borrel.”
Dat de Hopsakei  in Poperinge voorgesteld werd, was volgens Recour ook al niet toevallig. “Poperinge profileert zich als de hoofdstad van het goede leven en is West-Vlaams ambassadeur van Vlaanderen Lekker land. Wij willen daar als kleine deelgemeente ook ons deel aan bijdragen. Sinds vorig jaar doen we met  onze reeks zomerse orgelconcerten ook Poperinge aan, en nu zetten we een nieuwe stap. Onze Hopsakei lanceren we onder het logo van de Kultuurgemeenschap, maar terzelfdertijd als ‘Poperings levenswater’, en in tegenstelling tot onze andere drankjes willen we het ook buiten Haringe aanbieden. Het kan al in diverse horecazaken van groot-Poperinge geproefd worden en er lopen contacten om het via de plaatselijke handelaars te verdelen.”
En als streekproduct kan het alvast aanslaan. De hoppesmaak liegt niet en de Hopsakei bekoort ook al met zijn verpakking. Het schattig stenen kruikje zit immers verpakt in een stijlvolle kartonnen doos met daarop heel wat info en met als extra een apart hopsakeiglaasje. Dat gelukkig niet te groot is, want met zijn 43 graden is de Hopsakei echt een stevige borrel.
SRH

uit Het Welelijks Nieuws

En hier vind je sfeerbeelden van de babyborrel.